Wednesday, October 7, 2009

Breast milk vs. Formulas


"Formulas, are largely up to the challenge of providing babies with the nutrition they need.

They've been engineered to the point that they're now much more like breast milk itself, offering a similar combination of fatty acids, lactose, water, and amino acids for digestion, brain development, and growth.

But formulas are still not perfect copies of breast milk.

They lack living cells, hormones, active enzymes, immunoglobulins, and dozens of other compounds present in mother's milk that cannot be artificially reproduced.

Many of these missing elements have disease fighting powers, and babies on breast milk are less likely than their bottle-fed cohorts to suffer from ear infections, flu, diarrhea, rashes, allergies, or other more serious medical problems.

Breastfeeding is also credited with improving mothers' health: it helps new moms take off those postpartum pounds, and it reduces their risk for breast cancer.

Also reduced is the amount of mixing, measuring, and money needed to spend on formula.

If ever you decide that your baby need a formula,perhaps after 2 years of exclusive breastfeeding, you need to look into choosing the right formula for your baby."

credits to http://www.parentingweekly.com3



So ibu-ibu, usaha lah selagi terdaya menysusukan anak kita dengan susu kita. Jika perlu sekalipun, tanyalah sesiapa ibu-ibu yang sudi menyusukan anak kita dengan susu nya,menjadi ibu susuan.


Bukankah susu formula itu pun di reka untuk menyamai susu ibu? So, haruslah susu ibu the best kan?kan?kan?..Menyusukan anak memang penuh cabaran MENTAL & FIZIKAL, JIWA & RAGA..so, pastikan anda mendapat sokongan sepenuhnya orang tersayang sekeliling anda seperti suami, ibu, kakak mahupun rakan-rakan online.


Menyusukan bayi dengan susu ibu ini bagaikan perkara baru, kerana kita terlalu dimomokkan dengan iklan susu formula untuk bayi saban hari.


Sepatutnya, secara alami..susu ibu itu utama, susu formula itu pilihan terakhir.


Saya tidak menolak seratus peratus susu formula kerana susu formula adalah option untuk susu ibu.Tetapi, bagi saya, jika kita memilih untuk bersusah payah mengandungkan anak, melalui jerihnya melahirkan anak...setakat susah payah nak menyusu secara eksludif itu..kacang je laH <--ayat penguat hati.


Betul kalian, bak kata Robert T,Kiyosaki in his book, 'Retire Young,Retire Rich"..."seseorang itu perlu ubah realiti dalam mindanya dahulu, untuk mejadikan impiannya untuk menjadi suatu realiti"..

He is talking about cara kita berfikir, mind set utk jadi kaya..bukan kah sama kekdahnya tu dengan ubah mind set nak menyusukan anak dengan susu ibu?..hehe..suka hati aku jek nak relate encik Kiyosaki tu dengan susu ibu..


Takpe kawan2..saya tau, ramai ibu di luar sana yang naluri semulajadi nya memang nak sangat menyusu anak sepenuhnya.Kuatkanlah hati..saya pon pernah gagal menyusu kan anak pertama selama 2 tahun..hanya setakat setahun lebih kurang sahaj..hanya kerana KURANG ILMU!!..so, dengan 2nd baby nie, saya pulun kaw-kaw cari ilmu pasal penyusuan ibu.

Sampai satu tahap, bila orang tanya "baby u menyusu badan je ker?"..

Aku akan jawab dengan penuh bangga "Ya!..susu badan sepenuhnya!"..sebab aku tau, susah payahnya nak mencari ilmu tentang susu ibu secara teori, apatah lagi praktikalnya..huhu..

Setakat menangis penat tu..sipi2 je aku layan..(T__T) huhu.

Tabah dan gigih je aku mengepam susu kat mana pon - kat opis,kat surau,kat workstation,waktu pi ziarah rumah sedara,shopping complex,dalam kereta - sumer aku pernah buat.Tinggal dalam toilet aku tanak..tempatkotor yg jadi tempat lepak s*****n tu, tak sanggup aku nak menyusu baby kat sinun..hehe

Menyusu anak di surau, food court, dalam bank, shopping complex, rumah sape2 lah yang aku pergi berziarah..tatkala bayi comel itu lapar dan dahaga.Memikirkan anak aku nak susu badan,kalu tak, dia nak makan apa ek?


Serius aku tegaskan (macam bersyarah plak ^_^)..cari ilmu sebanyak mungkin, dan dapatkan sokongan orang sekeliling.Pasal gadget2 nak pam dan menyusu tu, jatuh no 1.5 ! (no dua mcm jauh plak kepentingannya..hihi)


Okess..roger2, calling2 ,email and SMS kalau nak sharing2 yer kawan-kawan (^_^)V

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...