Wednesday, December 16, 2009

My breast feeding story

Kalians..hari ni aku nak membebel pasal my gadget of breastfeeding, and hasil-hasil tenusu aku...cewah

Selepas aku frust and regreted berhentikan menyusu my first baby, Cik Nia tu..only until Nia setahun camtu disebabkan kekurangan ilmu and lack of self dicipline, si samping bergelumang dengan final semester of bachelor studies kat Uni..

Hence, aku dah tekad nak nyusukan my 2nd baby, right before i am pregnant again. Betul!!..aku dah korek ilmu kaw-kaw punya pasal breasfeeding ni..even till now, bila dah lahirkan 2nd baby nie, i keep searching and surfing the info tawwww..

gigih mak nie..

Therefore, bila je aku tau aku +ve pregnant my 2nd baby...hah!..confirm! aku siap-siaga nak 'berperang' dgn search mission nak beli segala gadget untuk breastfeeding ni.Until i enroll for KUTU team to buy this ;


*image cilok from aja at mybreastpumpshop ~ i bought mine from her!
service baeeekkk punyaa..recommended (^_^)b

Harga kat luar RM2000k yer kawan-kawan..aku baikkk nyer search..thanks to 'internet~semuanya di hujung jari anda'..aku jumpa blog aja ni.So,ada plak geng tgh cari member KUTU GROUP..bayar sepuluh kali, untuk pum ni at Aja's special price at Rm1730 bulanan,termasuk post.so bulanan dlm rm170 x 10 kali.

Tapi aku yg gigih lagi taat.takmau utang lama-lama..aku manage to pay within 5 months je.Tiap bulan tahan jek nafsu nak shopping tawwww..

Takpeee..demi anak-anak...(T__________T)
Esok,kalu anak2 buat benda tak baik..siap korang!..hehe


*Breastmilk pre-sterile storage bags


Ni plak my breastmilk storage..aku beli cap Youhaveababy je..Rm29 je for 100pcs...sila beli kat mana2 kedai online.Kedai brg baby pon ada kot ..haaa..ada..ada..aku beli kat kedai kat luar tepi Tesco ampang je nih,twins baby kot nama dia.

Ada cap Playtex, nnti aku nk try yg tu plak..mahal sikit RM38 camtu for 100pcs..sikit je..Yelah,aku beli time beli selambak sumer sekali, haruslah pilih murah2 sikit..Nanti aku borong yg mahal plak..keke..

* Bumble Bee breastmilk storage..BPA free & cheap! i likeeee.. (^__^)b


Pastu, aku guna EBM warmer cap Snow bear baby..quite ok the performance..baru berapa bulan je pakai..so far no prob.kena isi air before panaskan susu if guna botol kecik. Kalau botol gemok ..letak air sikit je, so that the bottle not directly touch the steel inner part.






Then,ada pulak bottle sterilizer cap Snow Bear .Oleh sebab kami pergi shopping sekali harung, (kes malas nak pi shopping dua tiga kali kedai baby sana sini)...aku boleh beli ini je untuk sterilize the baby bottles.boleh letak up to 6 bottles.and kalau pandai susun-susun (gunakan skill multi tasking anda..ahhaaa)..bole muat sampai sepuluh botol..hihi.

Sterilize in 15 minutes.letak air sikit in the bottom part.pastu susun sumer botol n puting and segala gadget yang nak di steril, tutup kedap-kedap and tekan de button.Tadaaa...15 minit siap! Kalau nak steam muka pun boleh, tapi aku tak pernah try la..muahaha..





Nia sibuk nak pose jugak tepi hasil tenusu ku, yang ku setel siap-siap masuk freezer bila sampai rumah.First thing first !











Gambar bawah ni, hasil tenusu lepas dalam sebulan aku mula bekerja lepas habis pantang.Tak termasuk yang frozen EBM kat kg, yang aku belum bawak balik lagi.Kalau bahagian bawah freezer tu, yang freshly expressed BM..kalau dah frozen tu, yang extra EBM untuk guna the next day.So far, my collection dah achieved 50's + bottles / pack of 3.5 oz.My next traget is 100's pulak.Harap-harap, my BM maintain meriah, plus aku rajin tahap dewa mau pump sehari 3 kali kat opis..hehe.

Hepp..mama,wajib jadi rajin, kalau tidak, camne adik mau minum susu?.. (U___u)

oh ye..ini gambar lama.Gambar baru yang freezer penuh sesak dengan susu tak snap pulak.Ada harapan kena beli Chest freezer nih..huhu.Sudah berkali-kali aku pergi survey sana sin.Around RM700-800 jugak harga sebijik..Mana better ya? upgrade to bigger double door freezer, or tambah new chest feezer je? But, kena bare in mind yang frozen EBM in chest freezer, boleh tahan hingga 6 bulan, suhu bawa 0 degree.

Tapi mau sumbat mana chest freezer itu? hadoiii...







Ini hasil kerajinan mama yang lepas subuh, terus pump susu yang tengah meriah.Thanks to high prolaktin hormone yang menderu-deru time aku tido..huhu..harus perah.Kalau tidak, mau sakit B aku...huhu


Now adik Taqiy dah 5 bulan..kejap je lagi sudah mau setahun..isk..
Nia pulak, aku try BF dia, kunun-kunun nak tanderm nursing..mula-mula nak.Tapi dah minum susu..dia nak muntah pulak..muahaha..apakahhh?Dulu, dalam pantang, bagi dalam botol, dia nak pulak..huhu.Tak feel la bagi dalam botol, aku mau the bonding itu..bukan sekadar susu je..

Taqiy hisap susu, relax je?..hehe


Sekian aku bersiaran bab EBM aku.Anda, mau sharing?


* most images are googgled using google search.Please click to the image to know the sources.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...