Wednesday, September 1, 2010

rasa nak lempang je babysitter tu..

pagi2 tadi, saya hantar la anak ke nursery macam biasa.lepas peluk cium anak, saya pun pegi la ke kereta.

then masuk kereta (sebelah je dengan dengan taska)..hubby perasan terlupa nak bagi bekal roti anak.
cepat-cepat la saya amik, terus pergi ke taska.
instead of pergi ke pintu masuk saya approache one of the baby sitter dari pintu sliding door je, yang memang terbuka luas.

ada tiga orang babysitter:
yang sorang tu datang ke arah saya, nak amik bekal..
yang sorang lagi, saya nampak tengah siapkan baju anak teruna saya, nak mandikan agaknye, sebab saya memang hantar baby tak mandikan siap2..


yang babysitter ke tiga, tengah suap budak2 ramai2 keliling dia.
ye...satu sudu, dia suap semua sekali harung..dah jenuh komplen, macam tu jugak. dia malas nak kemas sepah2 makanan kot..
tapi.,yang jadi mangsanye..budak2 la..berjangkit tak habis2 batuk and selsema.
(-___-")


tetiba, saya dengar dia terjerit2 marahkan budak yang keliling dia,
pastu  "PANG !"

dia tampar muka budak kecik sebelah dia!
pastu siap jerit2.."haaa...tu la, dah lama tak kena kan?Dok main-main pulak orang bagi makan!"

Ya Allah, terkesima saya dibuatnya.
terus mata saya mencari, mujur bukan anak saya.kalau tak, memang aku jerit sumpah seranah kat situ..


Ya Allah, tak tenang hati saya lepas tu.
tengah hari nie, saya terus call the owner.
Report!
Puan tu dah janji nak sound staff dia..

harap-harap, betul la dia bagitahu.

saya cakap, tak kisah la nak marah, or cubit, o tampar sikit-sikit..
tapi biar la kat tangan, or kaki.
JANGAN DI MUKA!
MELAMPAU!

anak saya, or anak orang sekaali pun, saya tak gamak nak lempang di muka!
dah la bayar gaji dia, dapat gaji untuk kebenaran lempang anak orang kah?

tak terpikir kah, kalau lempang muka budak, senang je budak tu jatuh tergolek...
alangkan orang besar kena sepak pun boleh jatuh terduduk..inikan budak kecik.
nasib baik, budak tu duduk..
tapi, nasib tak baik, dia kena lempang...

kesian..
dah banyak yang saya bertolak ansur.
memang kena selalu spot-check macam nie.


say tak kisah berhabis duit, kalau kena charge OT..
tapi agak-agak la kan?
isk...saya emo hari ini...

kisah taska dengan bebudak meninggal sebab jatuh?!
kisah pembantu indonesia yang dera anak?

cukuplah...sesak nafas saya memikirkan kebarangkalian yang negatif!
tak suka berfikiran negatif! tapi bab nie..lemah betul..


saya nie, kalau marah kan anak2...tampar tangan or kaki, lepas tu, mesti peluk diorang...paluk and bagitau, kenapa mama marah..

saya penat bermati-matian melahirkan anak-anak,
nak marah, kejap je...hati saya dah sedih sebab lepas kemarahan dekat anak..


betapa Allah uji hati saya, dengan perangai anak-anak je pun, saya kalah..
Janganlah Ya Allah, kau uji dengan ujian yang berat, Na'uzubillah...
Ya Allah, aku telah berusaha sebaik-baiknya, Kau lindungilah anak-anakku..

perhaps, berhenti keje and jaga anak sendiri lebih bagus..
bisnes oh bisnes.. (-__-")

3 comments:

  1. geram jugak dengar cite ni..suke2 je nak tampar anak orang. tapi bab yang share makan tu nursery anak saya pun camtu..tak dapat nak tegah la...

    ReplyDelete
  2. Sakit hati pula dengan pengasuh tu. Tetiba terfikir camner anak aku di nurseri sebab selalu pasan cikgu2 kat situ suka jerkah budak2 baya anak saya 4 thn. Belum kawen dah menjerit2 kat budak2...huh kalau mak saya ckp...panjang b***k tuttt tu..Geram pulak teringat!

    ReplyDelete
  3. dbalkis: itu la, nak buat macam mana...itu jelah yang saya dpt buat, report kat ownernyer..
    tapi mmg since hantar awal2...saya alert je kalau ada pape habit tk elok anak saya copy dari nursery. mmg saya sound..anak saya, dgn kat owner pun saya bgtau.. yela..kita taknak la dia tiru habit tak elok...jenuh kontrol kat rumah, kat luar lak di tirunya..bebudak kan innocent..

    along azrina: my 1st daughter pun 4 tahun..
    mmg jadi mak nie sentiasa risau je kan? hehe...saya nie, smpai fobia nak amik bibik bila tgk berita2 kat tv n paper..

    kalau bab jerit2 tu..saya pun tk suka..(-_-")

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...