Thursday, October 15, 2009

Kisah anak-anak ku ber-Cloth Diaper


Kalians,
huhu..gigih sungguh aku draft dalam wordpad sebelum haplod kat blog.Ala-ala rajin la update blog kan?...padahal..bersawang jek..

( +_____+')

Apa yang aku rasa setelah setahun lebih aku men-CD kan nia? dan Taqiy semenjak dia lahir? dalam 3 perkataan positif.. jimat,cepat,berbaloi-baloi..(dalam nada encik Amy Search kat TV)..hehe

Ayat negatif?..huhu..selalu main air la jawabnya dalam blik air..(eh..negatif ker?)


Sebenonye, dah lama aku nak hapdet pasal cloth diaper ni, cuma masa mencemburui aku...cewah!
Boleh je aku nak taip memalam, tapi aku penat lepas balik keje, penat otak, jiwa dan raga...hehe.
So,tangguh punya tangguh punya tangguh..dah berapa bulan pon aku tak ingat dah nia pakai cloth diaper ni.
Ada banyak point aku nak songehkan..so, masuk dlm bentuk point je la cerita aku..



1.Memula beli, memang terasa banyak duit nak keluar..tapi, aku pejam mata je lah,keluarkan duit savingku yang juta-juta RM..eh..rupiah itu, kunun2 perbelanjaan berhemat la kan setelah ditolak campur darab bahagi bagai..

Tapi, lepas seminggu jek, aku dah boleh rasa benefitnyer.. Dispo diapers nia yang cap PETPET tu tak cepat luak..kalu tak caya, tgk gambo pampers ni.



*petpet dan pureen dry 5 nan berhabuk celah lemari..isk..isk..umah sapa la nie..huhu

*petpet tersandar keletihan tunggu time nak habis..cewah


*petpet tak bukak lagi..huh,apsal tertonggeng terbalik gambo2 aku nih?..isk..gasak la ko gambo2 sekalian..ahaks!


1. Kalians,
Ibu2 dan bapak2 musti faham bab shopping pampers anak ni. (*___*)

Aku dan encik hubby akan beli stok untuk Cik nia kira-kira 2-4 pack sebulan, bergantung pada offer price kat tesco & carrefour.Tu pasal la umah aku bersepah

je flyers tesco & carrefour tu, salah satu sebab aku nak tgk harga pampers ni la..kalu offer, leh dapat dalam RM27 camtu sepacket.Kalu tak offer, mau

RM34..huhu, beza RM 7 tuuu..darab ngan 4, tak ke jadik RM28 save? leh sambar selai baju mama...huhu.

Kalu stok tak abis,dapat la bawak ke next month pampers tu, selalunya dlm 1 pack je lebih dari 4 pack tu.
Tapi, selepas start pakai cloth diaper ni, stok pampers nia tak abis2 lagi..nak masuk 3 bulan dah...Cayalah!



2.Nia pakai cloth diaper ni sepanjang siang dan malam..cuma lepas beberapa eksiden nia tido lasak yang amat, senget2 abis cloth diaper dia,dan aku masih dok

belajar ngejas, dan banjir la cadar and bantal.So, atas persetujuan ramai,time tido malam, nia pakai dispo je la..(ampun ye encik bumi, saya sangat malas

basuh cadar setiap hari..huhu) .So, kira dispo sehari sekeping.Kira orait sikit drpd berkeping2 sblm ni..(ayat cover line tuh)

Serius nya,aku rasa bersalah memakaikan dispo to Cik Nia, tapi kira dalam darurat kot...hehe.Lagipon, pakai cloth diaper ni atas keselesaan masing2 la..tak

sape paksa...takde nyer ada persatuan cloth diaper nak datang antar saman sebab salah guna dispo lepas beli CD ni..(Ada ke camtu?)


3. Memula aku nak bekalkan cloth diaper ke taska nia, aku kasik sekali dispo dengan cloth diaper.
Lepas 2-3 ari, nampaknya, misi menyelamatkan bumi dan duit tak berapa jalan, sebab taska mesti la nak senang dan cepat keje kan? ampun ye adik2 pengasuh taska.. (+__+) .

Last-last,aku kasik CD je buat bekal..siap note kecik cara nak handle soiled CD. Aku stuffed kan siap2 inner CD ni,plus setting the size and letakkan FLUSHABLE NAPPY LINER (available at my blogshop) siap-siap sumer.So..diorang just pakaikan jek.

Kalau pee-pee je, terus bungkus dalam wet bag.Kalau poo-poo,flush jer terus poop tu dengan flushable liner tu sekali.Kenapa aku pakai liner? Sebab bau poo-poo seorang manusia kecik yang dah makan macam-macam ni sungguhhh...huhuh..harummmm (*pengsan!)Plus, flushable liner is biodegradable ye kalians.So safe for the earth.

Fuhh..Akhirnya program menyelamatkan bumi,duit dan my kids' health berjalan lancar..hehe


3.And guess what? Nia dah pandai pergi toilet sendiri!
Aku pon memang nak train Nia tanak pakai pampers anymore..so, atas kesedaran "tidak lagi kering sentiasa", Nia pon dah rela hati nak start "potty training" sendiri, dalam umur 2 tahun lebih sikit sekarang ni..Kalu tidak, mau tiga tahun lebih disebabkan aku bekerja dan kurang tumpuan nak potty train kan Cik nia.

.....Maka, idak ler teman dan encik hubby mengangkut dispo lagi kat tesco tu.

(+____+')..fuhhh..selamat $$$$


4.Kami jugak tak terkejar2 nak beli dispo bila pegi shopping barang dapur, and this cut out a lot of our monthly expenses!
Rasa pelik je bayar tak sampai 2 ratus sekali shopping barang, rupa-rupanya tak beli dispo.Patut la save banyak.. Hmm..dalam 3-4 bulan, dah leh cover balik harga CD yang aku beli tu..Alhamdulillah... (yeahuu..leh shopping barang mama pulak..heeeee).

Pastu kan,aku rasa pelik lak bila shopping barang dapur tak sambar pampers nia dulu and tak cecah 2 ratus lebih plak tiap kali shopping..sebab? budget pampers la paling besar dlm monthly expenses beside yuran taska and susu formula dia.

Cuba kira:
susu Dugro (4 pack) + Pampers (4 pack) + yuran bulanan nursery+ OT
= RM100 + 120 + 300 = RM520 !!!! Ni tak termasuk adik Nia, Taqiy lagi!

Memandangkan wise financial planning advise by Azizi Ali, Irfan Khairi,Robert T.Kiysaki suruh plan our financial expenses baik-baik

(dalam erti kata lain: kita bukan tempat persinggahan duit gaji je,yg kaya orang lain!),

maka kami laki bini try look through apa expenses kami yang boleh reduce,boleh save, but we
still can live our live normally,wasatiah (sederhana) and happily..without no budget constrain. So,one of them is,cut the budget kat pampers Nia and adik! So we switch to cloth diapers!


5. Kalians,Mula-mula tu, memang rasa macam pelik la, balik je ambil nia and adik dari taska, mandi malam tu kena basuh CD diorang. Tapi,sekarang tidak lagiii..(nada gembira iklan basuh kain) lama-lama dah biasa dah.

Kira hari ketiga je dari last CD washing day, aku dah basuh lagi.Aku guna teknik 'dry pail' je, yakni tiada rendaman berlaku sepanjang penyimpanan 3 hari tu,

Cuma basah sebab aku basuh hilangkan kencing dan stain je la.aku guna shampu baby je sikit2 nak buang stain tu.Boleh juga gunakan sunlight ker..kadang2 dalam 2 minggu sekali,sebulan sekali ker,aku letak soda bicarbonat setengah sudu kecik tu, buat 'clorox' stain tu.

Sebelum nak basuh dengan washing machine tu, aku lekatkan velcro ke tab sumer, pastu masuk dalam washing net aku buat sendiri..hehe..cuma inner tu aku biar lepas bebas bergelimpangan bergumbira dalam washing machine ye puan-puan,tak masuk washing net..

Tapi,kadang-kadang jugak, time malas tahap cipan nak ambik washing net..aku campak jer sumer CD & insert bergelimpangan dalam tu,tak payah net dah!

ha..nak tgk gambo aku melepekkan CD atas stool nia and dalam baldi tu utk tiga hari?





*cik nia posing tepi bilik air...tak kisah la mana pon, janji posing cik Nia nie..huhu..

* ..."Di sinilah tempat kejadian tu"..kata nia kepada reporter yang dok tangkap gambo..

*setelah kejadian bilas poo-poo dan pee-pee berlaku..main susun jek atas stool tu.



Actually, aku mmg dah lama pakai soda bicarb tu utk basuh kain baju yg terlebih kotor,tuala,cadar..sebab aku surf info, mmg berkesan n jimat time, money and safe lagik, tak macam klorox pemutih tu..mau reput kain sumer.

lagi satu, jus lemon tu,atau kadang2 essential oil dalam setitik dua.Aku suka yang mint or sandalwood..bau alam semulajadi la sikit..hehe.Dan aku guna sabun basuh kain biasa je, dalam satu sudu kecikkk je..cap fab, yg takde pemutih ape bagai tu..and kalau ada budget lebih,aku beli pureen HAD serbuk gak..


6.Oh ye,aku guna Flushable Biodegradble Nappy Liner..so, poo-poo nia diorang dah selamat flush la, cuma sental-sental manja stain sikit2 tu je.Sebab apa aku pakai nappy liner tu?..huhu..tau jela 'baby besar' nyer poo-poo ni, dah macam poo-poo orang besar la, dgn bau nye..huhh, kuss semangat.(eh..macam dah cerita jek tadi?..ish..ish..)

So, kira senang keje sikit la diorang terus flush sekali dgn liner tu.Cuma harap2, nappy liner tu betul2 senang reput dalam septic tank tu,dalam 2-3 jam je ke.Hmm..Tak pulak aku buat test tahap kereputan, nanti la ku try buat.Cuma maybe tahap kereputan tu lebih 'efektif' kot dalam bakteria2 bagai dalam septic tank tu..hehe..



Sekian aku melaporkan..nanti aku harus hapdet lagi ye puan-puan..hehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...