Tuesday, October 5, 2010

cuci cloth diaper dengan bahan masakan?

Ibu-ibu bapak-bapak...x
hehe...jangan terkejut, dengan tajuk entry di atas.
Betul, saya tak tipu!
Tapi , bahan masakn yang saya suruh anda bayangkan itu, bukanlah guna beras ke, tepung gandum ke, gula melaka ke...tapi ianya adalah 2 jenis bahan yang sangat murah, dan mudah didapati, iaitu CUKA dan serbuk SODA BIKARBONAT...atau omputih sebut Soda Bicarb...hehe







Sudah beribu-ribu pages saya view, tentang cloth diaper dan natural living...dua bahan ini memang superb!
Even, Martha Stewart pun suggest the same ingredient for multi item cleaning, specially bila mencuci laundry, sebab ia membersihkan kain anda dari radikal bebas yang dibebaskan oleh banyak benda sekitar anda!





"  Clean Sweep"

                       Give everything from the sheets to the curtains a "safe wash" (a combination of baking soda and white vinegar) in an effort to remove some of the volatile organic compounds (VOCs). VOCs are released in gas form by many of the things we use in our homes, from paints and office equipment (such as printers and copiers) to craft materials (like glues and permanent markers) and cleaning products.

Read more at Wholeliving.com: Room-by-Room Tips"
 
Oh ya..
mencuci menggunakan dua bahan ini, tidak akan meninggalkan bau cuka, atau bau serbuk soda itu..
anda cuma akan bau natural freshness saja....tanpa bau sabun juga!

Bak kata otai-otai cloth diapering mommies,
" if you can smell strong smell of the soap, the laundry is not rinse throughly!" 
Termasuk lah pakaian dan kain-kain laian, selagi bau sabun itu masih kuat, that mean basuhan anda tidak bersih sebersihnya...dalam kata lain, masih ada sisa sabun pada pakaian itu..

tapi,
Kalau tak yakin, kot-kot la risau bau cuka masam (which is soooo will not be) , anda boleh campurkan perahan lemon pada bilasan terakhir.Atau, boleh juga setitis dua essential oil seperti sandalwood, mint etc.INGAT!...setitik dua je, bukan sebotol dua...Essential oils adalah pati minuak, but hence, it does not create that oil layer on your cloth surface sebab sikiiiiiit je yang digunakan.
 
Selain membasuh cloth diaper, specially untuk 'stripping wash', iaitu kaedah mencuci cloth diaper seperti biasa, cuma menambah suku cawan soda bicarb dan suku cawan cuka untuk full loading, dan extra final rinse....anda juga boleh gunakan untuk membasuh cadar, tuala, baju anak-anak yang kotor dengan stain makanan..

Tips nak cuci pakaian anak dengan food stain:
 
sebeleum campak dalam mesin basuh (or basuh tangan), anda basahkan baju, dan gosok dulu bahagian yang kotor dengan sabun mandi...biar dalam sejam, atau semalaman, then champak je dalam encik mesin basuh...then kalu rajin, boleh tambah soda bicarb dan cuka...
InsyaAllah baju anak-anak bersih balik...tak payah nak tenyeh Dynamo or campur clorox...tapi makesure stain itu masih baru...janagan yang dah bertahun sebati dengan baju itu yang nak tenyeh juga. Mungkin berkesan juga, mungkin tidak...hehe

Satu lagi, dok google2 info nie, ada jumpa pulak function lain untuk cuka...
daripada guna bahan pencuci kimia yang terlamapau di pasaran, guna je cuka...hehe.
Nie bahasa Indonesia..so pandai-pandai la translate...


Manfaat Cuka:
SELAIN untuk menambah rasa asam dan menghilangkan bau amis, cuka juga punya manfaat lain. Cuka atau asam asetat ini dapat mengatasi berbagai masalah kebersihan rumah. Mulai dari shower mampet, lantai kusam, hingga membersihkan kerak botol. Cara menggunakannya pun sangat mudah.

1. Shower Mampet
Air yang mengandung besi, tanah, atau pasir halus bisa menjadi biang keladinya. Untuk mengatasinya, siapkan 1 liter air panas, kemudian tuangkan satu cangkir cuka makan dan aduk. Rendam kepala shower dalam larutan tadi selama 10 menit. Angkat, lalu bersihkan. Teratasi sudah masalah shower mampet.

2. Blender Kotor
Penggunaan blender biasanya meninggalkan noda. Terkadang noda tersebut sulit dihilangkan. Jika itu terjadi, gunakan campuran air, sabun cuci piring, dan cuka. Tuang campuran itu ke dalam blender dan nyalakan blender selama 30 detik. Buang campuran air tadi dan bilas dengan air hangat.

3. Lantai Kusam
Lantai keramik yang berusia lebih dari lima tahun biasanya berubah menjadi kotor dan kusam.
Untuk membersihkannya, tuangkan cuka ke permukaan lantai. Diamkan selama lima menit. Kemudian bersihkan dengan kain pel hingga bersih. Pel sekali lagi dengan air untuk menghilangkan bau cuka.

4. Karat pada Logam
Untuk menghilangkan karat, siapkan satu sendok makan cuka dicampur satu sendok teh garam.
Gosokkan campuran tersebut ke bagian perkakas logam yang berkarat. Setelah karat hilang, bersihkan dengan air dan keringkan.

5. Guci Pecah    ( pasu kah? ^_^   )
Guci pecah pun bukan lagi masalah. Buat campuran dari satu bungkus agar-agar, satu sendok cuka, aduk hingga mengental. Gunakan campuran adonan tadi sebagai lem. Rekatkan setiap bagian pecahan guci. Setelah itu jemur hingga adonan lem kering. Guci pun kembali utuh.

6. Sisa Minyak
( panci is dapur? or kuali kah? ^_^   )
Agar noda minyak di panci mudah dibersihkan, tuangkan cuka ke dalam 2 liter air. Celupkan panci berminyak ke dalamnya. Noda minyak akan luntur dan setelah itu bilas dengan air bersih.

7. Kerak Botol
Kerak pada botol bisa dibereskan dengan cuka. Masukkan air sabun ke dalam botol. Tambahkan satu sendok makan abu gosok dan satu sendok makan cuka. Biarkan selama 10 menit. Kemudian
kocok-kocok dan sikat bagian dalam botol. Kerak dalam botol pun hilang.
 
Source: klik sini 
 
ok, selamat mencuka dan mensoda... ^_^

2 comments:

  1. saya nak tanya.sebelum ini saya xtau yang cd tidak blh dicuci dengan dynamo?jika saya sudah mencucinya dengan dynamo sebelum ini, apa yang saya perlu lakukan skrg?apa kesan cd akibatguna dynamo tu?

    ReplyDelete
  2. cik puan,
    kalau guna dynamo kadang2 je, still ok...cuma kesan detergent dynamo tu kuat sikit compare dgn sabun2 yg tkde enzim semua tu...it will not ruin your cloth diaper instantly...cuama kalau selalu guna, jangka hayatnye makin kurang sikit, specially kalau kita berniat nk simpan utk next baby...

    just dont expect higher...mcm baju jugak kannn? kalau selalu pakai, selalu basuh...lama2 jadik kain buruk jugak..hehe..

    kalau dapat pas ke 2nd baby pun, kira orait...nak pass ke 3rd baby pun, sure akan ada yg dlm simpanan tu 2-3-4-5 cd yg dah rosak....no worries...itu pun dah dijangkakan..kan?

    kalau nk guna juga sabun2 biasa tu, mcm sabun hari2 guna basuh kain, make sure guna extra rinse cycle...maksudnye, kalau dh habis basuh 3 kali cycle guna setting maximum water load, boleh rinse sekali lagi...so jadi 4 kali cycle..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...